Gelukkig maar zijn er remmen aan een achtbaan, maar hoe werken die?
Pneumatische of hydraulische remmen:
Pneumatische of hydraulische remmen worden het meest toegepast op achtbanen. Het principe is eenvoudig: Er zijn 2 blokken die op het juiste moment tegen een vin die onderaan de trein is bevestigd slepen en zo door de wrijving de trein wordt vertraagd. Deze blokken worden pneumatisch (met lucht) of hydraulisch (met een vloeistof) aangedreven.
Banden:
Remmen met banden werken ongeveer hetzelfde als pneumatische remmen. Als de trein nadert dan beginnen de wielen omgekeerd te draaien. Door de wrijving met de vin de in de tegenovergestelde richting beweegt vertraagt of stopt de trein.
Magnetische remmen:
Bij magnetische remmen komt er een metalen remvin tussen de magneten waardoor deze door het magnetische veld wordt afgeremd. De magneten kunnen aan een rails bevestigd zijn die kan wegklappen zodat het magnetisch veld verminderd en de trein kan doorrijden. Tegenwoordig bestaan er ook magnetische remmen met elektromagnetisme, zodat ze kunnen in- en uitgeschakeld worden onder invloed van elektriciteit.
Brakeman:
Bij echt hele oude achtbanen zit er een personeelslid vooraan die handmatig de rem moet bedienen zodat de trein veilig de rit aflegt. Die persoon wordt de Brakeman genoemd. Dit type remmen komt dan ook alleen maar voor bij hele oude achtbanen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
iedereen